بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» براي انتخاب كلاه ايمني چه نكاتي را در نظر بگيريم

نکاتی درباره کلاه ایمنی

بارها و بارها در بسیاری از حوادث منجر به مرگ، این نکته از سوی کارشناسان ایمنی مطرح شده که در صورت استفاده کارگر از وسایل حفاظت فردی، حادثه به مرگ وی منجر نمی شد. نقش استفاده از وسایل و تجهیزات حفاظت فردی در تأمین سلامت کارکنان در برابر حوادث و بیماری های ناشی از کار بر کسی پوشیده نیست. با این حال، هنوز هم در بسیاری از محیط های کاری، چه از سوی کارفرما که وظیفه تأمین این وسایل و ارایه آموزش های لازم را به کارکنان دارد و چه از سوی کارکنان که وظیفه شان استفاده صحیح از این وسایل در هنگام کار است، کوتاهی ها و بی توجهی های بسیاری را شاهد هستیم.

وسایل حفاظت فردی شامل لباس کار، پیش بند، کلاه ایمنی، کلاه کار، سربند، انواع ماسک، عینک ایمنی، گوشی حفاظتی، کمربند ایمنی، دستکش های ایمنی و حفاظتی، کفش ایمنی، چکمه های حفاظتی و انواع دیگری از لوازم هستند که موجب حفظ سلامتی کارگران از خطرات و بیماری ها در محیط های کاری می شوند. این بار به ویژگی ها و خرید کلاه ایمنی مناسب می پردازیم.

● کی از کلاه ایمنی استفاده کنیم؟

در مواقعی که احتمال افتادن اشیا از بالا و برخورد آنها با سر وجود داشته باشد و یا اینکه احتمال برخورد سر با موانعی در محیط کار باشد و نیز هنگامی که کارگر در نزدیک قسمت های برق دار کار می کند، استفاده از کلاه ایمنی و حفاظت از سر الزامی است.

● انواع کلاه ایمنی

به طور کلی کلاه های ایمنی به سه دسته تقسیم می شوند:

▪ دسته اول (Class A): این کلاه ها برای مصارف عمومی استفاده می شوند. در برابر ضربه مقاومت و محافظت خوبی دارند اما در برابر جریانات الکتریکی درجه حفاظت شان پایین است. از این گروه کلاه ها بیشتر در عملیات معادن، ساختمان سازی، کارخانجات و صنایع مشابه استفاده می شود.

▪ دسته دوم (Class B): این کلاه ها برای کسانی پیشنهاد می شود که در محیط هایی با جریانات الکتریکی بالا کار می کنند. این کلاه ها در برابر ضربات ناشی از سقوط اشیا، شوک الکتریکی ولتاژ بالا و سوختگی مقاوم اند.

▪ دسته سوم (Class C): کلاه های این دسته وزن سبکی دارند و برای محافظت های محدود پیشنهاد می شوند. این نوع کلاه ایمنی، سر کارکنان را در برابر ضربات ناشی از برخورد با اشیای ثابت محافظت می کنند ولی در برابر سقوط اشیا و یا شوک الکتریکی مقاومتی ندارند.

 ۱۲نکته درباره کلاه ایمنی

هر وسیله حفاظت فردی باید مطابق با استانداردها و شرایط خاصی ساخته شود تا در هنگام استفاده، فرد را از خطرات حفظ کند. کلاه ایمنی استاندراد نیز باید در برابر برخورد با اشیا مقاوم باشد، توانایی جذب ضربات را داشته باشد و آنها را به سر فرد انتقال ندهد.

کلاه ایمنی باید ضدآب و کندسوز باشد.

 برای آنکه کلاه کاملا روی سر قرار بگیرد و در جای خود محکم باشد لازم است بند ها و تسمه هایی داشته باشد که فاصله این بندها از جدار داخلی کلاه بین ۱ تا ۴/۱ اینچ معادل ۱۸/۳ تا ۵۴/۲ سانتی متر باشد.

 کلاه ایمنی باید دارای برگه مشخصاتی باشد که در آن نام کارخانه سازنده و گروهی که کلاه در آن قرار می گیرد و نیز استاندارد تاییدکننده آن آمده باشد. در آمریکا سال ۱۹۹۴ به بعد تمام کلاه های ایمنی باید دارای استاندارد ANSI باشند.

معمولاً وزن کلاه ایمنی به طور کامل از ۴۰۰ گرم تجاوز نمی کند. کلاه باید از مواد غیرقابل احتراق ساخته شده و در مقابل جریان برق عایق باشد.

 به منظور حفاظت سر، صورت، پشت و گردن دور تا دور کلاه ایمنی باید لبه دار باشد.

برای کار در فضای نسبتا کوچک و تنگ کلاه باید کوتاه بوده و در صورت لزوم فاقد لبه باشد.

 کلاه هایی که در فضای خیلی مرطوب مورد استفاده قرار می گیرند باید از نظر رطوبت غیر قابل نفوذ باشند.

 نوارها و چرم داخل کلاه باید به سهولت قابل تعویض باشند.

 برای استفاده از کلاه ایمنی که متعلق به شخص دیگری بوده باید قبلاً داخل آن ضدعفونی شده و در صورت لزوم چرم و نوارهای داخل آن تعویض شود.

 کارکنانی که دارای موهای بلند هستند، به خصوص کارکنانی که با ماشین کار می کنند و یا در جوار آن مشغول کار هستند باید به وسیله سربند و یا وسیله حفاظتی دیگری موهای سر خود را کاملاً بپوشانند.

سربند کارکنانی که در مقابل آتش و یا جرقه و یا مواد مذاب و یا امثال آن کار می کنند باید از موادی تهیه شده باشد که به آسانی آتش نگیرد و در مقابل شستن و ضدعفونی کردن به وسیله ترکیبات صنعتی مقاومت کافی داشته باشند.

خوشبختانه امروزه کلاه ایمنی در تنوع بسیار بالایی در ایران تولید می شود و هر فردی با هر توانایی شغلی می توانند بهترین کلاه ایمنی متناسب با شغل خود را از سایت ایمن ترافیک کالا خریداری نمایند. خرید کلاه ایمنی مطابق با شغل و خطرات موجود در محیط کار امری بسیار ضروری است. در صورت تمایل می توانید با شماره های داخل سایت تماس گرفته و از مشاوره رایگان در زمینه قیمت کلاه کار در انواع مختلف، نوع کلاه ایمنی و متریال به کار رفته در ساخت آن با مشاوران و کارشناسان ما مشاوره رایگان داشته باشید.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده