مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» ضوابط نصب و استاندارد های ساخت سرعت گیر

ضوابط نصب سرعت گیر

 سرعتگیر ها و سرعت کاه ها تجهیزاتی هستند که به دلیل طراحی بخصوصی که دارند. از سرعت وسیله های نقلیه می‌کاهند. سرعتگیرها به دو دسته کلی پلاستیکی و لاستیکی تقسیم می شوند. قیمت سرعت گیر نیز با توجه به مواد سازنده آن تعیین می شود. قبل از هر چیز ذکر این نکته ضروری است که اصولا نصب سرعت گیر و سرعت کاه به عنوان بخشی از طرح های موسوم به “آرام سازی ترافیک”(Traffic Calming) استفاده می شود که در کشور های توسعه یافته از این روش فقط در معابر محلی و یا در مقابل مدارس و مراکز آموزشی یا مراکز خاص مشابه استفاده می شود.  

در ادامه به قوانین و مواردی که باید در هنگام نصب سرعتکاه در نظر گرفته شوند پرداخته میشود. بسیاری از این موارد در شهرهای پیشرفته دنیا به شرایط قانونی تبدیل شده که نصب سرعتکاه مستلزم احراز این شرایط است:

فقط خیابانها و مناطق مسکونی محلی مناسب برای نصب این ابزار هستند.

سرعتکاه تنها زمانی مورد استفاده قرار میگیرد که ناکارآمدی و عملی نبودن ابزار دیگر کنترل سرعت(مثل تابلوها و علائم) مسجل شده باشد.

نصب این ابزار تنها در خیابانهای مسکونی که روزانه کمتر از ۲۵۰۰ و بیشتر از ۱۰۰۰ وسیله نقلیه از آنها عبور میکنند مجاز است.

نصب سرعتکاه در خیابانهایی که دارای یک Lane در هر جهت حرکت هستند و تابلوی محدودیت سرعت ۲۵mph(40km) دارند ممکن است. البته نوع تخت سرعتکاه که دارای طول بیشتر است میتواند در خیابانهایی با حداکثر سرعت مجاز ۳۲mph.(50km) نیز نصب شود.

سرعت گیر و سرعت کاه نباید در معابر دارای شیب بیش از ۸% در صد نصب شود.

سرعتکاه در خیابانی که به عنوان مسیر عبور کامیون/ کامیونت یا مسیر حمل ونقل عمومی شناخته میشود نصب نمیگردد.

نصب سرعتکاه در خیابانهایی که مسیر اولیه و اصلی رفت وآمد وسایل نقلیه اورژانسی هستند و بنابر تشخیص متخصصین باعث تاخیر غیر قابل قبول در سرویس دهی این وسایل میشوند ممنوع است.

نصب سرعتکاه در خیابانهایی که محل استقرار نیروهای پلیس, امداد, آتش نشانی و موارد اورژانسی دیگر هستند ممنوع است.

بدلیل تامین امنیت, این ابزار در خیابانهایی که طبق تایید متخصصین از طول و عرض مناسب و دید کافی از فاصله دور برخوردار نباشد و همچنین دارای پیچ و خم زیاد و شیب نامناسب باشند نصب نمیشود.

سرعتکاه ها برای نصب نیاز به موافقت کتبی ۱۰۰% صاحبین املاک(۱ رای به ازای هر مالک) و ۶۷% ساکنین(۱رای به ازای هر واحد مسکونی) خیابان محل نصب دارند.

علائم هشدار دهنده که به راننده وجود سرعتکاه و همچنین سرعت عبور از آنها را اعلام کند باید در فاصله مناسب قبل از شروع یک سری سرعتکاه نصب شوند.

سرعتکاه نباید در خیابانهای بن بست با طول کمتر از ۸۰۰فوت(۲۵متر) نصب شود.

طول خیابان محل نصب باید حداقل ۱٫۴مایل(۲٫۲۵ کیلومتر) باشد.

در مواقعی که استفاده از سرعتکاه لازم است اما مشکلاتی نظیر اصلی بودن خیابان یا عبور و مرور مرتب وسایل نقلیه اورژانسی وجود داشته باشد, از ابزاری به نام Speed Cushion و در برخی مواقع از Speed Table استفاده میشود.

استانداردهای ساخت

 برای ساخت سرعتکاه استانداردهایی تعیین و تدوین شده تا کارایی این ابزار را به حداکثر و مشکلات حاصل از آن را به به حداقل برساند. در ادامه به بخشی از این استانداردها اشاره میشود:

طبق استاندارد حداکثر ارتفاع هر سرعتکاه ۳تا ۴اینج(۷تا ۱۰سانتیمتر) و حاکثر طول آن۱۲تا ۱۴ فوت(۳٫۵تا ۴٫۲ متر) میباشد.

سرعتکاه باید به صورت یک سری چند تایی با فاصله معین در طول یک مسیر نصب شود. فاصله بین هر سرعتگاه بسته به طول خیابان محل نصب میتواند بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ فوت(۶تا ۱۸ متر) باشد.

در ساخت آنها باید از آسفالت, سیمان یا مواد پلاستیکی استفاده شود.

استفاده از پلاستیک به دلایل زیر متداول تر است:

قبل از نهایی شدن محل نصب, نوع پلاستیکی را میتوان براحتی جا بجا کرد تا بهترین محل برای نصب پیدا شود.

 بر خلاف آسفالت و سیمان کمتر به تعویض و تعمیر نیاز پیدا میکند, در نتیجه کم هزینه تر است.

در فصل بارش برف که سرعتکاه ها یکی از مشکلات برای عبور برفروب هستند, پروسه نصب آسان نوع پلاستیکی این امکان را فراهم می آورد که برداشته شوند و بعدا دوباره سر جای خود قرار بگیرند.

بر روی هر سرعتکاه باید خطوط مخروطی شکل و با رنگی مشخس کشیده شود تا رویت آنها را از فاصله دور و در شب تسهیل بخشد.

کلام آخر

ایمن ترافیک کالا عرضه کننده انواع تجهیزات ترافیکی از جمله سرعتگیر هستند. این برند علاوه بر تولید نصب و تعمیر محصولات را نیز عهده دار می شود. در صورت تمایل می توانید با شماره های داخل سایت تماس بگیرید و اطلاعات کاملی درباره قیمت و نوع سرعتگیر مناسب دریافت نمایید.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده